top of page

NaRK Group

Offentlig·54 medlemmar

werder werder
werder werder

I fortsättning på de djupgående analyserna av hyresfastigheter via BelnaFastighet vill jag lyfta fram en post som alldeles för många nybörjare glömmer bort i sina kalkylblad: Capex och den 10-åriga underhållsplanen. En fastighet ser kanske fin ut på ytan med nymålade fasader, men om taket har tjugo år på nacken, fönstren drar tjuvluft och avloppsstammarna är från sjuttiotalet, står man inför en miljoninvestering. Hur värderar ni det uppskjutna underhållet när ni lägger ert bud på objektet?

7 visningar
Maruvs Maruvs
Maruvs Maruvs
i går

Jag tycker att uppskjutet underhåll är en av de viktigaste faktorerna i en fastighetsanalys. Jag försöker uppskatta kostnaderna för större åtgärder under de kommande 10–15 åren och drar av en rimlig del från det pris jag är beredd att betala. Om dokumentation eller besiktningsprotokoll saknas räknar jag dessutom med en extra säkerhetsmarginal. På så sätt undviker jag att en till synes lönsam affär blir betydligt dyrare än väntat. En

kassaflödeskalkylator för hyresfastighet är också ett bra verktyg för att testa hur framtida investeringar påverkar kassaflödet och den långsiktiga lönsamheten.

Edited

medlemmar

• m5qnbhoubtm5qnbhoubt
    m5qnbhoubt
  • Sonu Pawar
    Sonu Pawar
  • Kseniia  Honchar
    Kseniia Honchar
  • Van Son
    Van Son
  • Patrik Holmberg
    Patrik Holmberg