När vänskapsbanden sätter samarbetet i fara
Vi är tre vänner som startar bolag. Vi har kört "handslag" hittills. Är ett formellt samarbetsavtal verkligen nödvändigt när man känner varandra så väl?
5 visningar


Vi är tre vänner som startar bolag. Vi har kört "handslag" hittills. Är ett formellt samarbetsavtal verkligen nödvändigt när man känner varandra så väl?
Jag skulle säga ja. De flesta tvister mellan delägare uppstår inte för att någon är oärlig, utan för att förutsättningarna förändras över tid. Vad händer om någon vill lämna bolaget, inte kan bidra lika mycket som planerat eller om ni blir oense om investeringar och utdelning? Ett samarbetsavtal hjälper er att tydliggöra roller, ansvar, ägande och beslutsfattande redan från början. Det skyddar både vänskapen och företaget genom att minska risken för missförstånd. Därför kan det vara klokt att Anlita jurist för samarbetsavtal och få ett avtal som är anpassat efter just er verksamhet och era mål.